Nagyjából a kezdetei óta használom az Instagramot, amikor még csak 1:1-es képarányú fotókat lehetett megosztani benne. És noha néha előfordult spammelő fiók, az rövid időn belül eltűnt, ha jelentettük.
Aztán a Facebook felvásárolta az Instagramot, és elkezdte átalakítani, hogy pénzt tudjon kihúzni ebből is, amitől fokozatosan lett egyre inkább használhatatlan. És hogy miért?
A „timeline” már régóta nem valódi timeline, tehát nem időrendi sorrendben jelennek meg az általam követett fiókok feltöltései, hanem majd a szerver, vagyis így a Facebook, egy algoritmus eldönti, hogy szerinte engem mi érdekel. Mivel szándékosan jóformán inaktív vagyok olyan értelemben, hogy nem nyomok szívecskét bármi képre csak azért, hogy jelezzem a másiknak, hogy láttam, vagy nem szólok hozzá – így nyilván nincs mi alapján kitalálja ezeket, ezért teljesen össze-vissza jelenik meg minden, ezzel a lényegét veszítve el.
Aztán jöttek az Intagram Story-k, amiket persze nem magában a (kamu) timeline-ban ér el a user, hanem külön rá kell nyomni – ráadásul olyan is van, amikor két Story közé tesz be az app sponsored vackot.
– Hát de nem láttad az insta story-mban?
– Nem, mert külön rá kell nyomni…
A szponzorált tartalmak megjelenése meg egyszerűen még jobban tönkretette számomra a felhasználói élményt. Konkrétan felbosszant, amikor meglátok egy „sponsored” posztot, mert a Facebook nem érzi, hogy mi az, ami már túlzás. Nem tudom elhinni, hogy szó szerint minden 7. poszt sponsored szemét kell legyen. Volt olyan nap, amikor végiggörgetve minden 4. volt sponsored. De ez csak a probléma egyik része.
A másik, hogy egyszerűen azt vettem észre magamon a Facebook egy-egy ilyen sponsored ámokfutása után, hogy már nem is nézem meg a rendes tartalmakat, hanem csak azt figyelem, hogy a fiók neve alatt ott van-e, hogy sponsored, és csak akkor görgetek tovább, ha nincs. Ha pedig sponsored, akkor rögtön megy is a jelentés róla, hogy vagy kéretlen tartalom vagy bántó, vagy bármi. Mert meguntam őket.
A harmadik probléma pedig az, hogy nem elég, hogy abszolút irreleváns sponsored szemét letöltése fogyasztja adott esetben a havi adatforgalmi keretemet, de a mindenféle nímandok érdektelen képei vagy videói mellett már egyre több a tipikus scam is…
Persze mit várunk azok után, amikor a Facebook képtelen megoldani a szokásos kamu napszemüveges képeket posztolgató, és azokon az ismerősöket megjelölgető szemeteléseket? Ezekre gondolok, nem telik el olyan hét, hogy legalább egy ismerőst ne jelöljön be valaki ilyen képen:
Pár példa, hogy mostanában milyen szeméttel van tele az Instagram, ami a sponsored tartalmak több mint kétharmadát teszi ki újabban – és ez csak a jéghegy csúcsa. Ráadásul ezeknek a tartalmaknak a legnagyobb része mögött nincs is Instagram-fiók, amit jelenteni lehetne, így csak magát a képet lehet, ami esetén meg kérdéses az eredmény…
És nyilván azt is tudom, hogy mióta felvásárolta az Instagramot a Facebook, már itt is én vagyok a termék, és nem a szolgáltatás van értem, de ettől még kár érte.
Egyre inkább gondolkozom azon, hogy le is fogom törölni a telefonomról, mert gyakorlatilag semmi pluszt nem ad már, ahhoz meg nincs kedvem, hogy az adatforgalmamat és az időmet pazaroljam rá.
0 hozzászólás